Nu er det muligt at tilpasse sine hjemmesideuddrag i søgeresultaterne
Inden udløb af 2019, blev alle hjemmesideejere på verdensplan i stand til at bruge Googles nye markup, som tillader dem at tilpasse, hvordan deres søgeuddrag vises i Googles søgeresultater.
Indtil nu har Google altid selv sørget for, at uddragene passede til brugernes søgninger eller i hvert fald til den enhed, som de søgte fra. Som hjemmesideejer har man haft begrænset indflydelse på, hvordan ens uddrag så ud. Det eneste man kunne foretage sig var at fravælge eller tilvælge, om tekstuddrag var noget, man ønskede.
Men Google er kommet på bedre tanker! Så hvis du er den heldige indehaver af en hjemmeside til din forretning, så kan du nu kontrollere, hvordan indholdet af din hjemmeside forhåndsvises på Google.
Hvordan virker det?
Nogle af de nye tilpasningsmuligheder, du kan eksperimentere med er bl.a. hvor langt uddraget skal være, længden af videoeksempler og størrelsen på miniaturebilleder (Psst… Større billeder er kendt for at give en højere CTR).
Man kan ligeledes begrænse hele tekstafsnit fra at blive vist i et uddrag, hvis man ikke ønsker at afsløre alle sine guldkorn i SERP’erne. Smart, ikke?
Derudover kan du tilføje andre informationer som bedømmelse, prisklasse og anmeldelser, som du stensikkert allerede er stødt på i din daglige Google søgning:
Derudover bliver det muligt at lave sammenligninger, inkludere dokumenter og forfattere, indsætte visninger, kommentarer, billeder samt tilføje knapper som ‘LÆG I KURV’.
Påvirker de nye tilpasningsfunktioner din SEO?
Det er vigtigt at nævne, at den nye opdatering ikke er beregnet til at påvirke søgerangeringer på websteder. Det vil kun påvirke, hvordan kodestykker fra hjemmesiden vises i søgeresultaterne.
Det, som har ændret sig, er click-through fra søgning. Uddrag som kun indeholder en titel ville principielt set få færre klik, hvoraf relevante og engagerende uddrag højst sandsynligt vil få størstedelen af klikkene. Men tag ikke fejl, godt indhold til kunderejsen er fortsat nøglen til at generere organiske klik. Dog er der ingen tvivl om, at det er en spændende mulighed for at øge organisk engagement, som skal afprøves og testes.
Har du brug for hjælp til SEO på din hjemmeside? Udfyld kontakt formularen herunder!