Få styr på din konverteringssporing – det har STOR betydning for din virksomhed!
Hvis du har en hjemmeside, hvor der ikke bliver sporet på hvor henvendelserne kommer fra, er det i den grad på tide. Det er helt essentielt at vide, hvad der giver dig henvendelser. Hvis dit markedsføringsbureau ikke har opsat konverteringssporing – så har de absolut ingen idé om, hvor dine leads eller salg kommer fra, og dermed går de, og ikke mindst din forretning, glip af vigtig viden som er afgørende i forhold til at vurdere, hvor dine markedsføringskroner skal placeres for, at du får mest muligt ud af dit budget.
Her får du en hurtig guide, så du nemt kan finde ud af, hvad du SKAL have sporing på og hvorfor.
Call-tracking
Call-tracking er et smart sporingsværktøj, som skaber indblik i hvilken type annoncering der får dine kunder til at ringe til dig. Det sker ganske simpelt ved brug af 3-5 numre, som automatisk udskiftes på din hjemmeside, og som kun tilhører dig. Når en bruger klikker på én af dine Google annoncer og bliver sendt ind på din hjemmeside får vi altså indblik i hvad kunden har søgt på samt hvilken annonce de har klikket på. Når vedkommende ringer til dig vil de indtaste et Call Tracking-nummer, som viderestiller til dit eget telefonnummer på et splitsekund – hverken du eller kunden bemærker viderestillingen. Call-tracking-nummeret er simpelthen et nummer, som ligger som en skygge over dit eget telefonnummer. Hele ideen med dette er, at vi dermed kan spore hvor mange brugere, der besøger din hjemmeside og giver dig et opkald efter at have set og trykket på f.eks. din Google annonce.
Anbefaling: TrailHub.io er et dansk firma, som tilbyder call-tracking. De giver en god pris ift. hvor meget du får – så kontakt dem og få dit markedsføringsbureau til at opsætte det for dig.
Call-tracking er utroligt vigtigt, hvis du har en virksomhed, hvor du lever af leads gennem opkald. Hvis dette ikke allerede er opsat, bør du overveje, hvor meget dit markedsføringsbureau egentlig ved om dine kunders forbrugeradfærd samt hvilke kanaler, kampagner, søgeord eller annoncer som rent faktisk giver dig positive/negative resultater. Sørg for, at du får så meget værdi som muligt ud af dit markedsføringsbudget.
Kontaktformular
Via Google Tag Manager, kan der spores på de klik og mails, der kommer gennem din kontaktformular. Det er også muligt med 100% sporing, hvis du f.eks. har en “Tak for din henvendelse”-side med en ny URL, der kommer frem, når potentielle kunder har udfyldt kontaktformularen. Dette er også en god indikator for, hvilke områder af din annoncering som klarer sig bedre/dårligere end andre, og derfor bør tracking på din kontaktformular uden tvivl benyttes i optimeringsarbejdet på din konto.
Nyhedsbrev
Ved du, om modtageren af dit nyhedsbrev klikker videre fra din e-mail ind på din hjemmeside?
Det gør du måske – via dit e-mail system, hvor du kan se, hvor mange, der har åbnet din e-mail og klikket rundt på de forskellige links tilknyttet mailen.
Men hvis du sporer dine nyhedsbreve, så kan du se hvad de rent faktisk foretager sig på din hjemmeside. Du kan se, hvilke sider de besøger, hvor lang tid de er på din side, om de tilmelder sig eller foretager et køb.
Facebook Analytics, Google Analytics og Google Tag Manager – Dine tre nye bedste venner!
Før du får sat sporing op, skal du oprette samt forbinde de nødvendige programmer, som i sidste ende skal udgøre din tracking.
Du bør opsætte både Facebook Pixel, Google Analytics og Google Tag Manager. Dette er yderst vigtigt, idet Facebook Pixel og Google Analytics hjælper dig med at spore din trafik og indsamle data – imens Google Tag Manager sikrer sig, at sporingen trackes tilbage til din hjemmeside og at udvalgte handlinger afføder en såkaldt “trigger”, som afslører, at en bruger f.eks. har klikket på din kontaktformular, prisside, bookingside, mailadresse, telefonnummer eller hvad end du vælger at spore på. Efter du har indsamlet tilstrækkelig data, kan du analysere og konkludere på dette i Google Analytics.
OBS! Facebook og Google arbejder på to forskellige måder; den ene er personbaseret imens den anden er cookie-baseret tracking, så derfor anbefaler vi, at du ser på begge analyseværktøjer, for at få det mest reelle billede af din data. Hvis du vil have indblik i, hvor dine konverteringer f.eks. Kommer fra, så nørd rundt i Google Analytics. Hvis du derimod ønsker at lære din målgruppe bedre at kende, så er der en masse indsigtsrig data om brugernes adfærd, interesser og demografi i Facebook Analytics.
STOP! med at smide gode penge efter dårlig trafik!
Det kan ikke siges ofte nok.. Det er penge direkte ud af vinduet at benytte dine annoncekroner på dårlig trafik – eller trafik du i virkeligheden intet ved om. Det er afgørende, at din virksomhed bliver vist de rigtige steder, så du eksempelvis får 50 reelle brugere ind på din side, som kan blive til 10+ potentielle kunder, frem for at du får 1.000 brugere ind, der ikke ender ud i én eneste kunde.
Når der er styr på alt dette, kan du tage det næste skridt og få opsat en Funnel, så du kan få yderligere indblik i, hvem der kommer ind på din kontaktside, hvorfra de kommer, hvilken købsrejse de har været igennem, og hvor mange der i sidste ende bliver til kunder.
Så undgå at kaste penge i et sort hul! Få indblik i dine forbrugeres adfærd og få mere ud af din markedsføring med korrekt opsat sporing.
Hvis du gerne vil spare tid, energi og panderynker, så kontakt os for en hjælpende hånd!
Få en gratis SEO gennemgang af din hjemmeside? Udfyld kontakt-formularen nedenunder!