Hvis du ikke ejer din Ads konto, risikerer du at miste det hele!
I vores branche støder vi på adskillige virksomheder, der hverken har adgang eller ejerskab til deres egen Google Ads konto – hvilket er fuldstændig ubegribeligt!
Det svarer næsten til, at du tror ejer et hus, som du planlægger at videresælge, når du har fået det sat i stand af en gruppe håndværkere. Men på salgsdagen finder du ud af at huset kun var udlejet til dig, og at du faktisk aldrig ejede det selv.
Det er ganske tankevækkende, og desværre ser vi flere og flere af de større bureauer sidde og skumme fløden ved ikke at give deres kunder adgang til deres egen Google Ads konto.
I den anledning giver vi dig otte gode grunde til, du selv skal eje din konto:
1. Du får mulighed for selv at administrere din konto en dag
Er du en af dem, som en dag selv ønsker at styre sin annoncering? Eller har du planer om at overlade administrationen til et andet bureau? Uanset hvilken strategi, som du hælder til, så skal du selv have fuld adgang til din Ads konto. Har du ikke det, vil det være umuligt at arbejde videre på det, som allerede er blevet oprettet og optimeret på kontoen – og så er det tilbage til ground zero!
2. Du kan selv holde øje med, om dit webbureau gør sit job
Hvordan kan du være sikker på, at der bliver arbejdet på kontoen som lovet? Med fuld adgang, har du mulighed for at følge med i, om der reelt bliver optimeret på din konto. Du kan sammenligne den lidt med en urtehave – det er vigtigt, at den passes og plejes. Bliver den ikke vedligeholdt, kommer der ukrudt og andet skidt, og så får du aldrig flotte, solmodne tomater eller rosmarin til din gryderet. Kort sagt, skal du sørge for, at du får fuld udbytte af din Google annoncering.
3. Hvis du skal sælge din virksomhed
Din online platform er en del af din virksomhed, uanset om du har en webshop eller et enkeltmands håndværkerselskab, fordi den tilknyttede Google Ads konto har stor værdi, hvis du leder efter en til at købe dit firma.
Har du eksempelvis en lead konverteringsrate på 5%, betyder det, at fem personer kontakter dig for hver hundrede person, der finder dig via dine Google annoncer. Ud af de fem, bliver to af dem måske til kunder. For hver kunde er der muligvis en fortjeneste på 5.000 kr. i gennemsnit – altså 10.000 kr. ekstra om dagen. Men har du ikke selv ejerskab over din Ads konto, kan du af gode grunde ikke bruge den som forhandlings værdi overfor den nye ejer. Tænk langsigtet!
4. Lær dit marked bedre at kende
Det kan tage lang tid at finde alle de resultatgivende søgeudtryk samt frasortere alle de søgeord, som ikke giver nogle konverteringer. Derfor kan du med fordel bruge søgeord, som allerede er oprettet på din konto – men kun så længe du selv har adgang til den og alle dens søgetermer.
5. Udnyttelse af de negative søgeord
Udover dine resultatgivende søgeudtryk har du også mulighed for at eksludere irrelevante visninger ved hjælp af negative søgeord. Din Ads konto kan snildt have over 1000 negative søgeord. Hvis ikke der er tilføjet nogle eller kun få negative søgeord til din konto, så skal alle dine alarmklokker ringe!
6. A/B test af annoncetekster
Du mister alle tests, der er blevet lavet af dine annoncetekster, fordi du ikke har adgang til din data. Uden ejerskab, har du ikke en jordisk chance for at finde ud af, hvad der virkede, eller om der overhovedet er blevet lavet nogle tests. Hvis du ikke kan læne dig op ad dataen, så er det som at skyde i blinde.
7. Tilknytning af din Google Analytics konto
Af dem der ikke har ejerskab over sin egen Ads konto, er der utrolig mange, som ikke får sammenkædet den med deres Google Analytics konto, som er et vigtigt analytisk redskab.
8. Fremtidig markedsføring
Din konto har en betydningsfuld historik, som du gerne vil beholde. Denne historik viser bl.a. hvad der er blevet lavet af ændringer og forbedringer på kontoen. Den kan give dig indsigt, som kommer dig til gode og kan være med til at lægge fundamentet for din fremtidige markedsføringsstrategier.
Vi kan ikke understrege det nok! Hvis du har ejerskab over din konto, beholder du ALT, der er blevet lavet på din konto gennem tiden. Til sidst kan du spørge dig selv, hvad er det værste, der kan ske, ved at du selv ejer din Google Ads konto?
Faktum er, at der ikke er én eneste god grund til, at du ikke selv skal have lov til at eje din egen Ads konto.
Har du brug for hjælp til Google ads? Udfyld kontaktformularen!