Teknisk SEO bør aldrig undervurderes

Når du hører ordet SEO, tænker du sikkert på optimering af indholdet på din hjemmeside. Men i realiteten dækker SEO viden over en lang række discipliner – heriblandt tekniske tiltag.

Advarsel! Nørdet, men gavnligt materiale på vej!

Google stiller strenge krav til webservernes svartid samt deres kapacitet, og netop derfor bør man  ikke skøjte for let over den tekniske del. Der bruges faktisk helt op til cirka 200 forskellige indholdsmæssige, tekniske og link-relaterede parametre til at bedømme din hjemmesides indhold.

Google betragter en hjemmeside som én helhed, og derfor kan halvhjertet implementering af de tekniske parametre ødelægge selv den mest gennemarbejdede hjemmeside. Hvis så meget som ét enkelt punkt ikke fungerer optimalt, kan det have alvorlige konsekvenser for din forretnings synlighed online samt resultere i negative udfald for din visning på Google.

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO kan defineres som værende det arbejde, der udføres på en hjemmeside i forbindelse med kodning. For dem med tungen lige i munden, kan vi herunder nævne konkrete eksempler som korrekt anvendelse af tags f.eks. Canonical URL Tag, Schema.org Tags. Ulig den del af SEO, som tager udgangspunkt i det sproglige, handler teknisk SEO udelukkende om teknikken, der gør din hjemmeside nem for Google at afkode og så hurtig som mulig.

Google vurderer din hjemmeside med kritiske SEO-briller ved at sende sin GoogleBot forbi din side, hvorefter den crawler (scanner) sitet ved at følge de links, som den støder på undervejs. Imens GoogleBot’en crawler, tager den en kopi af hjemmesidens kodning samt tekster og gemmer i sin database. Baseret herpå bestræber Google sig på at forstå din hjemmesides indhold og den hierarkiske struktur. 

  Er din hjemmeside SSL-certificeret - eller taber du 60% af webbrowser brugerne direkte på gulvet?

Der er naturligvis meget mere til teknisk SEO end denne korte forklaring.  her!

Hvad skal jeg holde øje med?

Nu er det sådan, at hjemmesider er komplekst opbygget, så de består af mange forskellige bestanddele og funktioner, som du sikkert allerede er klar over, hvis du har din egen hjemmeside. Det betyder selvfølgelig også, at der er mange tekniske SEO parametre, man skal holde styr på, bl.a. følgende:

  • Loadhastighed
  • Mobilvenlig hjemmeside design
  • Kvaliteten af koden 
  • Evnen til at præsentere indholdet
  • Optimering af indholdet
  • Links og linkbuilding
  • H1-, H2- og H3 tags er udfyldt
  • WWW og/eller Https henviser alle til samme version
  • Alle Title Tags og Meta Beskrivelser er udfyldt
  • Formater og URL-navngivning

Er du i tvivl, om du har den rette tekniske opsætning på din hjemmeside, kan vi hos CNH Media hjælpe dig med at identificere tekniske problemstillinger og implementere forbedringer til din hjemmeside. 

Ønsker du at få et komplet og helt gratis sundhedstjek af din hjemmeside, så udfyld nedenstående kontaktformular.

Menu