Effektiv rapportering fra Google Shopping afslører brugernes tendenser
Vidste du, at Google Ads kan rapportere om indkøbsdata for shopping kampagner og spore al information, der er relateret til køb? Du hørte rigtigt – det er muligt for dig at få endnu bedre indblik i, hvad dine klik virkelig går til.
Et annonceklik på et produkt kan nemlig godt føre til salg af andre produkter. Det, som er smart ved indkøbsdata er, at den tillader annoncører at se alle varer, der er købt, efter der er klikket på en annonce. Derudover kan man også se hvilke produkter, som har størst chance for at konvertere samt hvilke varer, der sælger bedst.
Når brugerne klikker ind på en annonce for eksempelvis fugtgivende dagcreme, kan det sagtens være, at de kigger lidt rundt for at se, om der sælges andre interessante produkter. Og så kan det hænde, de ender med at købe en kropsolie med kokos og en håndcreme i stedet for det, de faktisk startede med at kigge efter.
Annoncen, de klikkede på, fik dem ind på webshoppen, men de købte ikke produktet, der blev annonceret for. Hvordan i alverden skal man så regne ud, hvor stor fortjenesten egentlig var på netop det klik?
Denne slags adfærd er bestemt ikke ny og har hidtil været svær for annoncørerne at indsamle data om – men den tid er endelig ovre! Der er mange fordele ved at bruge indkøbsdata for shopping kampagner. Du får detaljerede rapporter over dine solgte produkter, du får tydelig måling af din omsætning og fortjenesten af dine Google Shopping Ads, samt rapportering om den gennemsnitlige ordreværdi – og det stopper ikke engang her.
Hvilke indkøbsdata inkluderes i rapporten?
1. Rapport over solgte produkter
Dataen om indkøbskurven fra din webshop bliver også anvendt til at lave rapporter, som indeholder detaljer om solgte varer f.eks.:
- Hvilke budgivende enheder (mobil, tablet, computer) der driver produktsalg
- Hvorvidt brugerne køber produkterne vist i de annoncer, de klikker på
- Hvorvidt forskellige buddimensioner (f.eks. enhed eller geografisk placering) påvirker kurvens størrelse og den gennemsnitlige ordreværdi
- Hvilke budgivende enheder der leverer den højeste bruttofortjeneste
Med andre ord kan du nu finde ud af, om der i din webshop er flest shopaholics fra Nordjylland, om der bliver brugt flere penge, når der shoppes fra en smartphone, eller om der er en bestemt kampagne, der står bag størstedelen af dine salg. Smart ikke?
2. Attributed Sales Metrics
Derudover får du inkluderet andre salgsmålinger og beregninger, såsom:
- Ordrer: Transaktionen fuldført efter et annonceklik
- Indtægt: Den samlede indtjening fra alle transaktioner, der tilskrives klik på en annonce
- Omkostninger ved solgte varer: Den samlede forretningsomkostning, der henføres til et bestemt produkt
- Bruttooverskud: Den samlede fortjeneste fra alle transaktioner, der tilskrives klik på en annonce
- Gennemsnitlig ordreværdi: En beregning, der udregnes ved at dividere omsætningen med antallet af ordrer
- Gennemsnitlig størrelse på indkøbskurven: Det gennemsnitlige antal produkter i indkøbskurven
3. Offer-level sales metrics
Og sidst men ikke mindst får du en salgsberegning, som måler de produkter, der sælges i en ordrer, og den inkluderer ligeledes data om, hvor mange enheder som er solgt, produktindtægter og bruttofortjenesten på produkterne.
Vil du have professionel hjælp til dine Google Shopping kampagner? Udfyld kontakt formularen herunder!