1. KUN én annoncegruppe
Google Ads har nu eksisteret i snart 20 år, men trods dette er det stadigvæk langt fra usædvanligt at støde ind i en Google Ads konto, hvor der udelukkende er lavet én enkelt annoncegruppe til alle produkter – og dette er et kæmpe NO-GO!
Du kan simpelthen ikke indfri din annonces fulde potentiale, hvis du har både pander, knive, vaser og gryder som søgeord i én samlet annoncegruppe. Højst sandsynligt vil du få en dårlig kvalitetsscore på dine søgeord, som i værste fald medfører, at du skal betale mere end det dobbelte for et klik, sammenlignet med hvad dine konkurrenter betaler. Endvidere betyder en dårlig kvalitetsscore, at Google vurderer din annonce til at være mindre relevant end andre annoncer, og din synlighed vil derfor mindskes.
Er du i tvivl om du begår fejl i forbindelse med din Google annoncering? Få lavet et gratis tjek hos CNH Media!
2. ALT opsat under én kampagne
Denne type “fejl” er ikke lige så kritisk, som kun at have én annoncegruppe, men det er stadig ikke optimal struktur for din konto. Det er der flere årsager til, men her får du de to overordnede grunde til, hvorfor du bør lave flere kampagner:
Det kan let blive uoverskueligt, hvis du sidder med mere end 30 annoncegrupper med flere forskellige produkter under en og samme kampagne. Vi overtog eksempelvis administrationen af en Google Ads konto med mere end 200 annoncegrupper under én kampagne! Det eneste rigtige var at flytte dem ud i flere kampagner, så der blev dannet et klart overblik, førend man kunne foretage andet arbejde på kontoen – uden overblik ramler det hele sammen.
Hvis du kun har én kampagne, så er det kun muligt at have ét budget. Medmindre alle dine produkter sælger lige godt, der ikke er nogen former for sæsonudsving i din forretning, og du ikke kører med bestemte tilbud osv. kunne det måske gå an – og alligevel ville vi stærkt fraråde det! Årsagen til at det er en god idé at have muligheden for at have flere budgetter, bud og budstrategier er ganske simpelt, at det bliver nemmere for dig at allokere dine annoncepenge, der hvor du kan se, at det giver bedst mening med henblik på udgifter, anskaffelse af kunder og pris per konvertering. Gør brug af 80/20 reglen – 20% af din indsats bør give dig 80% igen.
3. ALT for brede søgeord
Vi ser det om og om igen, når vi overtager administrationen af Google Ads konti – søgeordene er alt for brede. Er du eksempelvis VVS’er, er der ingen grund til at have søgeord som radiator eller gaskomfur, som kan skrives på Google af brugere i adskillige forskellige kontekster, som aldrig vil skaffe din forretning nye kunder. I stedet anbefales mere specifikke søgeord, såsom +installation +gaskomfur eller +reparation +gaskomfur. Sælger du ikke radiatorer, så er det simpelthen et alt for bredt søgeord. Selv hvis du solgte radiatorer, mener vi, at søgeordet er for bredt – særlig hvis du har et begrænset budget.
Få en gratis gennemgang af din Google Ads Konto! Udfyld nedenstående kontaktformular.